woensdag 13 maart 2013

[Solo in Progress] #6: De Voorlopige Flaptekst

Stel: je komt een boekhandel binnen. Je ziet een boek liggen met als titel Solo. Je kijkt naar de naam van de auteur maar die zegt je niets. Dan lees je de volgende tekst op de achterkant:

De 77-jarige John, ex-werknemer van de Solofabriek in Merksem, valt tijdens een familiefeest over een speelgoedautootje. De klap op zijn hoofd zet een aantal gebeurtenissen in gang. Dankzij een mysterieus notitieboekje herinnert hij zich stukje bij beetje waarom hij in de loop der jaren zo streng en stil is geworden en waarom hij zo moeilijk naar het toilet kan gaan. Als het hem allemaal te veel wordt, besluit hij de deur uit te stappen en te vluchten naar die andere toekomst van zijn verleden. Het wordt de koers van zijn leven. 

Wat doe je?

a. je denkt 'wat voor een platte kak wordt er tegenwoordig verkocht', legt het boek terug en koopt de nieuwste Brusselmans

b. je denkt 'mmm, niet slecht maar hier ga ik echt geen twintig euro aan spenderen, ik wacht wel tot ik het in de bibliotheek kan ontlenen'

c. je denkt 'wauw' en je koopt het boek

d. je valt flauw want zo een intrigerend verhaal kan je gewoon niet aan

e. none of the above

Uit alle antwoorden wordt een winnaar geloot die een gesigneerd exemplaar van mijn boek krijgt (als het boek wordt uitgegeven natuurlijk, anders wint de winnaar een stapel gesigneerde A4's).


Soundtrack bij het schrijven vandaag: Rusty Chains van Perfume Genius:



2 opmerkingen:

  1. Als ik jou niet ken zou ik voor antwoord b kiezen, hangt ook nog wat af van mijn gemoedstoestand op die moment.

    De omslag bepaalt ook nog mijn keuze. Ja, ik laat mij erdoor beïnvloeden.
    Hier wil ik wel melden dat de typografie mijn nieuwsgierigheid wekt. Ik kijk al uit naar de voorkant.

    Ook de commentaren van anderen, de naam van de schrijver (al dan niet bekend), de plaats van het boek in de boekenwinkel, eventueel andere boeken die succesvol waren, bepalen mijn keuze.

    Louter kijkend naar de inhoud zou ik het boek waarschijnlijk niet nemen: alhoewel ik wel geprikkeld word door zijn stilte, strengheid en stoelgang, maar over 'Die andere toekomst van zijn verleden', moet ik iets te lang nadenken om geïnteresseerd te blijven.

    Als vriend zou ik voor optie e kiezen: 'kopen om de verkoopcijfers de hoogte in te jagen en hopen dat ik er iets aan heb en tegen jou zou ik dan eerlijk vertellen hoe ik hem vond.'

    Ondertussen heb ik 'die andere toekomst van zijn verleden' tot me laten doordringen en dan wordt het wel intrigerend, maar te laat peins ik. Ik heb al een ander boek vast.

    Groetjes Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Igor, ik volg Koen in wat hij zegt. Vooral wat betreft het belang van de cover en de plaats in de winkel. Net als bij Koen spreekt het lettertype dat je hier in de post laat zien (tekst in rode kader) me erg aan.

    Als de achterflap enkel de tekst van de rode kader zou bevatten en dus zou stoppen na '... zet een aantal gebeurtenissen in gang' zou ik erg nieuwsgierig zijn om het verhaal te lezen.

    Ik geef gemiddeld 15 EUR uit aan een boek.

    Succes nog bij het schrijven!
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen